Az elektromos autó támogatás 3 év szünetet követően 2024 februárjában indult ismételten útjára. A 2021-ben egy nagyon szűkös keret állt rendelkezésre rendkívül kedvező, előfinanszírozásos konstrukcióban, így akkor nagy roham keretében az percek alatt elfogyott. Ehelyett az idei pályázati formát mérsékelt érdeklődés övezi. Három hónappal a beadás megnyitását követően a 30 milliárd Ft-os keretösszeg 43%-a fogyott el. Mi van a háttérben? Kinek lehet ideális ez a pályázat? Mik a buktatók? Ennek jártunk utána ebben a blogcikkben.
Hol áll most a pályázat?
A 2024. május elejéig a benyújtott pályázatok száma még nem éri el a 2800-at, az ehhez társítható autók számáról pontos statisztika nincs, becslések szerint ez 3500-4000 db autót takar.
Az RRF-REP program statisztikái a www.palyazat.gov.hu oldalán követhető nyomon, ahol a pályázat alapadatainak részleteit ITT is megismerhetjük.
Vajon mi van mérsékelt érdeklődés mögött?
- utófinanszírozott a projekt, tehát várhatóan 6-12 hónapig a támogatási összeget nélkülözni kell a vállalati költségvetésből, így csak a tőkeerősebb cégek ruházhatnak be
- a nyílt végű pénzügyi lízing gyakorlatilag nem használható, mert a várakozásokkal ellentétben végül egyik pénzügyi szolgáltató sem dobott piacra olyan dobozos terméket, amelynél a futamidő 20 hónapnál rövidebb időre szólna (egy-egy egyedi példa van)
- éppen emiatt az ÁFA visszaigénylésre jogosult cégek között sok helyen a „matek” szempontjából közel azonos a nyílt végű pénzügyi lízing és a támogatás által nyújtott gazdasági előny
Kinek és mivel érheti meg ez a pályázat?
- ÁFA visszaigénylésre nem jogosult egyéni vállalkozóknak (orvos, gyógyszerész, ügyvéd) vagy vállalkozásoknak éri meg, hiszen náluk az ÁFA visszaigénylés nem szempont
- viszonylag olcsó és minél nagyobb akkumulátoros autók választása esetén szintén előnyös lehet, hiszen nem mindegy, hogy egy 18 vagy egy 12 milliós gépkocsi vételárából kapja vissza a társaság a 4 millió Ft-ot
- tehergépkocsi választásakor, hiszen ekkor mindenképpen visszaigényelhető az ÁFA
Milyen fontos feltételeknek kell teljesülnie a beadás során?
- Vizsgálni kell az alapítás idejét, az elért bevétel mértékét, valamint azt, hogy ne legyenek kizárt tevékenységi körök (gépjármű-kölcsönzés, gépjármű-kereskedelem).
- Az utolsó lezárt üzleti év eredményeit részletesen (nyereségesség nem előírás).
- Fontos összegyűjteni és kilistázni az elmúlt 3 év állami támogatásait (de minimis körbe eső és azon kívülieket egyaránt)
- Nyilatkozni szükséges a kapcsolt vállalkozásokról, vagyis arról, hogy kik a cég tulajdonosai, nekik van-e más cégben tulajdonjoguk, valamint a pályázó cégnek van-e más vállalkozásban részesedése.
Van-e esély nyerni? Milyen gyors a folyamat?
A pályázat alapvetően objektív kritériumokon alapszik. Ha egy cég megfelel ezeknek és időben nyújtja be pályázatát, akkor nagyon jók az esélyek.
A szűk keresztmetszet az idő, mert az elbírálás a vártnál lassabban halad. Közel 90 nap alatt a benyújtott pályázatoknak mindössze a 20%-ában született eredmény, holott csak február 5-én az összes benyújtott pályázat közel fele már beérkezett az államtitkársághoz. A támogatói okiratok közül a legelsők április 12-én láttak napvilágot. A kifizetések gyorsaságáról egyelőre senkinek nincs információja.
Adásvételi kötelező, de az átvétel várhat
Maga a gépkocsi akár már a pályázat benyújtását megelőzően is átvehető vagy később is, ebben rugalmas a felhívás. A pályázat benyújtásához csak az adásvételi szerződést kell csatolni. Az a tény, hogy az átvétel megtörtént, érdemben nem befolyásolja a folyamatot, nem lesz sem gyorsabb, sem az elbírálásban nem jelent előnyt.
Kiemelten fontos, hogy már az átvétel napjától teljes körű CASCO biztosítás szükséges, amely megszakítás nélkül fennáll 3 éven keresztül.
Adminisztráció, adminisztráció, adminisztráció……
A támogatói okirat elnyerése után még sok teendő van: ekkor kell ugyanis a kifizetést igazolni. Valamennyi számlát, bizonylatot össze kell gyűjteni, fillérre pontos elszámolást kell benyújtani ahhoz, hogy a pénz visszafizetését is igényelhesse a vállalkozás. A gépjárművet szerepeltetni kell a székhely könyveiben, nyilatkozatokat kell kitölteni, matricát kell beszerezni, fényképeket készíteni. A pályázat keretében a fenntartási időszak 3 év, melynek lejártával egy záró beszámoló elkészítése is vár még a pályázóra.